Villkor for Hosting

§ 1 Allmänt
1.1 Dessa villkor reglerar förhållandet (“Avtalet”) mellan kunden (“Kund”) och FrontWare Sweden AB (“FrontWare”) 556601-5086 gällande tjänsten Domino Hosting (“Tjänsten”). För vissa tilläggstjänster gäller särskilda villkor.
1.2 Kund kan vara en myndig fysisk person eller en juridisk person. Avtalet mellan parterna kan ej utsträckas av Kund till ytterligare part.
1.3 Tjänsten innebär att Kund hyr den hårdvara som placerats hos FrontWare. FrontWare är ansvarig för att hårdvaran i servern fungerar. Kund har ingen fysisk åtkomst till servern.

§ 2 Omfattning
2.1 För att klargöra vilka tjänster som ingår i Avtalet hänvisas Kund till orderbekräftelse eller offert som skickas i samband med beställningen.
Andra tjänster kan också omfattas av ett särskilt tilläggsavtal. I dessa fall hänvisas Kund till detta avtal.

§ 3 Avtalstid
3.1 Initialt är bindningstiden tolv (12) månader och därefter löper avtalet med månadsvis bindningstid, om inget annat avtalats.

§ 4 Betalningsvillkor
4.1 Betalning görs månadsvis i efterskott och betalningsvillkoret är tjugo (20) dagar netto. Om betalning ej gjorts senast på förfallodagen har FrontWare rätt att överlåta fodringen för indrivning till annan part, samt omgående stänga ner Tjänsten. Detta gäller om inget annat betalningsvillkor avtalats.

§ 5 Uppsägning
5.1 Efter de första tolv (12) månaderna är uppsägningstiden 1 månad.
5.2 FrontWare äger rätten att säga upp Tjänsten med omgående verkan om Kund har brutit mot någon av punkterna i detta avtal eller tilläggsavtal.
5.3 I samband med att uppsägningen träder i kraft så raderas Kunde data från all lagringsmedia i servern.
5.4 FrontWare äger rätten att återanvända hårdvara efter uppsägning.

§ 6 Avgifter för tjänster
6.1 FrontWare debiterar normalt 45 SEK (exkl. moms) i faktureringskostnad vid varje fakturatillfälle, utom då fakturan är elektronisk.
6.2 Dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen, från förfallodagen och tills dess att betalning fullgjorts.
6.3 Invändningar mot faktura skall göras skriftligen inom tio (10) dagar från det att Kund mottagit fakturan. Har Kund i tid invänt mot fakturan och anfört en saklig grund mot debiteringen, skall FrontWare medge anstånd med betalningen av det tvistiga beloppet. Medges anstånd utgår dröjsmålsränta på den del av det tvistiga beloppet som kontohavaren är skyldig att betala.
6.4 Avgiftsändring kan endast träda i kraft vid nästa avtalsperiod och skall meddelas Kund minst en (1) månad innan ny avtalsperiod inträder. Avgiftssänkning behöver inte meddelas i förväg. Vid avgiftshöjning har kontohavaren rätt att säga upp avtalet inom sju (7) dagar från det att avgiftshöjningen meddelats.
6.5 Om Kund utnyttjar mer än tillåten trafikmängd äger FrontWare rätt att direkt debitera Kund enligt gällande prislista. Även retroaktiv debitering kan komma att göras. FrontWare äger även rätt att lägga upp ett löpande avtal med månads- eller kvartalsvis debitering för den ökade mängden dataöverföring. FrontWare har även rätt att sätta upp ett löpande avtal med månads- eller kvartalsvis debitering för större bandbredd om detta är motiverat.
6.6 Tillfälliga kampanjer gäller ej befintliga kunder.

§ 7 Överlåtelse av tjänster
7.1 Kund får överlåta Tjänsten till en annan part efter FrontWares medgivande. Den tillträdande Kund är inte betalningsskyldig för förpliktelser som uppkommit innan överlåtelsetidpunkten.

§ 8 FrontWares ansvar
8.1 FrontWare utövar ingen kontroll över information eller material som finns på Kunds server och FrontWare är således inte ansvarigt för direkta eller indirekta skador som uppkommit till följd av Kunds agerande eller brister i Kunds server. FrontWare är inte heller skadeståndsskyldigt vid skador som uppkommer i samband med intrång på Kunds server.
8.2 FrontWare äger rätten att flytta Kunds server till annan plats inom samma serverhall eller till annan serverhall i annan ort. Kund meddelas senast en fjorton (14) dagar innan en sådan flytt sker.
8.3 FrontWare hanterar all information om Kunder som konfidentiell information för att värna om Kunds integritet. Dock kan FrontWare via domstolsföreläggande eller uppmaning från polis åläggas att lämna ut uppgifter om Kund.
8.4 FrontWares skadeståndsansvar för sakskador omfattar endast ersättning för direkt förlust och är begränsat till maximalt det som Kund betalar till FrontWare AB under 1 mån enligt gällande avtal. Ersättning utgår inte i något fall för indirekt skada såsom minskad produktion eller omsättning i Kunds rörelse.

§ 9 Trasig hårdvara
9.1 FrontWare är skyldig att inom skälig tid ersätta trasig hårdvara, såsom till exempel trasig hårddisk. Vid trasig hårdvara åtar sig FrontWare att återställa systemet (mjukvara och hårdvara) till samma skick som vid initial installation utan debitering. Detta om felet uppstår inom två (2) år från att servern togs i bruk. Efter två (2) år utgår debitering enligt gällande tariff för att återställa problem med mjuk- och hårdvara.

§ 10 Förlust av data
10.1 FrontWare tar inget ansvar för förlust av data vid hårdvarufel eller mjukvarufel som inte direkt orsakats av FrontWare.

§ 11 Serviceavtal
11.1 Om inget annat avtalats så ger FrontWare Kund support under kontorstid (vardagar 08.00-17.00). FrontWare är skyldiga att så snart det är möjligt hjälpa Kund mot gällande timdebitering under kontorstid. Detta om FrontWare kan erbjuda efterfrågad kunskap. För support annan tid skall Kund ha tecknat ett serviceavtal med FrontWare.

§ 12 Kunds ansvar
12.1 Kund förbinder sig att följa svensk och internationell lag. Kund ansvarar fullt för allt handlande denne utför via sin utrustning.
12.2 Kund ansvarar för skador som uppkommer om Kund drabbas av hackning eller DOS-attacker (Denial-Of-Service). I det fall att Kund medvetet eller omedvetet utsätter FrontWares IP-nät, system, eller övriga Kunder för risker, hög belastning eller dylikt ger FrontWare rätt att direkt stänga ner Kunds Tjänst och i efterhand meddela Kund.
12.3 Kund ansvarar för att licenser finns för de programvaror som används på Kunds server.
12.4 Kund ansvarar för att hålla uppgifter om Kunds adress, telefon, fax och e-postadress samt kontaktperson aktuell i FrontWares Kundregister. Ändringar meddelas FrontWare.

§ 13 Policys
13.1 Misstänker FrontWare att Kund missbrukar Tjänsten eller bryter mot detta avtal äger FrontWare rätten att omgående stänga ner Kunds Tjänster.

§ 14 Sekretess
14.1 FrontWare tillämpar gällande sekretesslagar för Kunduppgifter och annan information gällande Kund till tredje part. FrontWare kan ej hållas ansvarig för Kunduppgifter om uttrycklig önskan gällande dessa ej har påkallats från Kund.

§ 15 Ändring av villkor
15.1 Dessa allmänna villkor gäller tills vidare. Ändring i dessa villkor meddelas Kund minst en (1) månad innan de träder i kraft. FrontWare äger rätten att meddela nya villkor via Kunds angivna e-postkontakt, hemsida eller annat sätt som FrontWare finner lämpligt.

§ 16 Övrigt
16.1 För Kund som använder licensierad SPLA-mjukvara från Microsoft gäller särskilt tilläggsavtal rörande SPLA-licens.

§ 17 Force majeure
17.1 FrontWare skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om FrontWares åtaganden förhindras eller väsentligt försvåras av omständighet vilken FrontWare ej har möjlighet att kunnat styra över eller förutse, såsom arbetskonflikt, åsknedslag, eldsvåda, atmosfäriska störningar, lagbud, myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk eller liknande omständighet.

§ 18 Tvist
18.1 Tvist angående tolkning eller tillämpning av avtal och därmed sammanhängande rättsförhållanden skall slutligen avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Skiljeförfarandet skall äga rum i Malmö varvid svensk rätt och svenska språket skall tillämpas.




Tillbaka